Jakie badania bydła można zlecić w laboratorium weterynaryjnym?

Bydło, podobnie jak inne zwierzęta gospodarskie, cały czas jest narażone na różne choroby. Aby im zapobiegać lub je zwalczać, niezbędne okazuje się wykonywanie odpowiednich badań. Dzięki nim można bowiem prawidłowo rozpoznać schorzenie, a także zaproponować właściwe metody leczenia. Czy wiesz, jakie badania bydła najczęściej zleca się w laboratorium weterynaryjnym? Omawiamy je w poniższym tekście.

Badania bydła przeprowadzane w laboratorium dzielą się m.in. na podstawowe, które można zlecić w większości punktów. Ich wyniki dostarczają cennych informacji na temat stanu zdrowia zwierząt. Okazują się potrzebne w celu rozpoznania różnych schorzeń. Nie warto jednak dobierać je samodzielnie. Zdecydowanie lepszym pomysłem okazuje się skontaktowanie z lekarzem weterynarii, który wie, jakie badania warto zlecić konkretnej grupie zwierząt.

Bydło jest narażone na liczne schorzenia. Za złe samopoczucie najczęściej odpowiadają pasożyty, ale na zdrowie tych zwierząt wpływ mogą mieć również niewłaściwa dieta czy nieprzestrzeganie zasad higieny. Częstym powodem chorób są nieodpowiednie warunki środowiskowe. Badania laboratoryjne powinny być wykonywane w przypadku osobników, u których widoczne są objawy choroby. Niekiedy przeprowadza się je również u zwierząt zdrowych, ale starszych, w ramach diagnostyki.

Najczęściej wykonywane badania bydła

W laboratorium weterynaryjnym możliwe jest wykonanie m.in. badań biochemicznych bydła. Umożliwiają one ocenę stanu zdrowia stada, dzięki czemu okazują się niezwykle przydatne przed podaniem szczepienia. Zaszczepione mogą być bowiem wyłącznie osobniki zdrowe, dlatego tak istotne jest sprawdzenie, czy zwierzęta na coś nie chorują, zanim zostaną skierowane na szczepienie, zwłaszcza jeśli pojawia się takie podejrzenie.

W przypadku bydła bardzo często wykonuje się także badania screeningowe, które nazywane są również badaniami przesiewowymi. Zleca się je profilaktycznie, aby zwiększyć szansę wykrycia choroby, a następnie wdrożenia odpowiedniego leczenia. Takie badania najczęściej przeprowadza się w przypadku zwierząt niewykazujących żadnych objawów choroby, aby upewnić się co do stanu ich zdrowia. Badania laboratoryjne zwierząt umożliwiają nie tylko ocenę stanu zdrowia bydła, ale również wykrycie ewentualnych schorzeń na ich wczesnym etapie. Wyniki są pomocne w zaproponowaniu właściwego leczenia i tym samym odzyskaniu przez zwierzęta pełni zdrowia w jak najkrótszym czasie.