Profilaktyka chorób bydła wywołanych przez pasożyty

Bydło narażone jest na choroby wywoływane przez różne drobnoustroje, m.in. pasożyty, których obecność w organizmie może wywołać wiele poważnych schorzeń. Jeśli hodowcy uda się wprowadzić działania mające na celu skuteczne zapobieganie, nie będzie narażony na duże straty – choroby pasożytnicze mogą bowiem doprowadzić do poważnych dolegliwości, w tym również padnięć.

Zatem, jak postępować, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia chorób pasożytniczych?

Najważniejsza okazuje się profilaktyka zdrowotna. Obejmuje ona różne działania, których celem jest zapobieganie schorzeniom, również chorobom pasożytniczym. Polega przede wszystkim na wczesnym wykrywaniu i leczeniu. Jednak aby było to możliwe, trzeba wykonywać w odpowiednim czasie badania. Można to robić regularnie lub przy zauważeniu pierwszych niepokojących objawów. Bardzo ważne jest więc dokładne obserwowanie bydła. Nawet z pozoru nic nieznaczące symptomy powinny wzbudzić czujność hodowcy. Dzięki temu możliwe jest szybkie zareagowanie i skuteczne wyleczenie zwierząt. Diagnostyka chorób bydła powinna być ustalona przez lekarza weterynarii, ponieważ tylko on potrafi odpowiednio dopasować badania i określić, jak często powinny być wykonywane.

Przykłady chorób pasożytniczych bydła

Spośród pasożytów bydła, duże zagrożenie stanowi motylica wątrobowa (Fasciola hepatica), nazywana także chorobą mokrych łąk, ponieważ jej żywicielem pośrednim jest ślimak, który najczęściej znajduje się na podmokłych oraz wilgotnych łąkach. Ta choroba ma charakter przewlekły, a jej najczęstszymi objawami są biegunka, zmęczenie i bolesność w okolicach wątroby. Niekiedy nie pojawiają się żadne symptomy. Aby nie dopuścić do zarażenia się bydła tym pasożytem, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na łąki i pastwiska. Warto wykonywać na nich zabiegi agrotechniczne mające na celu ochronę terenu. Oprócz tego istotne jest oczywiście regularne odrobaczanie stada. Przy pojawieniu się pierwszych objawów należy także pamiętać o możliwości potwierdzenia diagnozy badaniami laboratoryjnymi.

Inną chorobą pasożytniczą, jaka może dotknąć bydło, jest kokcydioza (wywoływana głównie przez kokcydia z rodzaju Eimeria). Zazwyczaj można ją zaobserwować u młodych osobników. Objawia się głównie osłabieniem, gorączką, a także pojawieniem się śluzu i krwi w kale. Skuteczne zwalczanie tego schorzenia jest jak najbardziej możliwe. Tutaj również nieodzowne stają się badania laboratoryjne, aby potwierdzić diagnozę i odpowiednio ukierunkować leczenie. Dodatkowo należy zadbać o właściwe warunki miejsca, gdzie trzymane jest bydło. Zwierzęta powinny mieć ciągły dostęp zarówno do paszy, jak i świeżej wody. Ponadto nie można dopuszczać do trzymania zbyt dużej liczby osobników w jednym pomieszczeniu. Sprzyja to bowiem rozprzestrzenianiu się różnych chorób bydła, nie tylko kokcydiozy.